16 Haziran 2017 Cuma

manisa 1. piyade eğitim tugay komutanlığında yaşanan asker zehirlenmeleri üzerine

askerliğimi manisa 1. piyade eğitim tugay komutanlığında gıda kontrol subayı olarak 2013 yılında yaptım. garnizon içindeki tek veteriner hekim bendim ve her türlü hayvansal ürün ve yan ürünlerin alımından komisyon olarak sorumluyduk. komisyonda bir albay, 3 astsubay ve ben, teknik üye olarak yer almaktaydım. özel bir firma ihale usulü kazanıyor ve askerle yemek çıkarıyordu. biz de komisyon olarak tüm denetim ve laboratuvar muayenelerinden sorumluyduk. teknik üye olduğum için ve tugaydaki tek veteriner hatta manisa ili içindeki tek veteriner ben olduğum için her iş bende bitiyordu.

sırasıyla 2 firma ile çalıştım. on-is ve trakya tabldot. hepsi ile iyi ilişkiler içinde son derece gönlüm ve vicdanım rahat bir iş yaptım.

ama işin iç yüzü hiç de öyle değil, bu iş çok ama çok yoğun bir iş temposu gerektiriyor. olayı size özetliyeyim. yemek listeleri merkezden belirleniyor. firma ihaleyi kazanıyor. 1 yıllık yemek listesindeki 60 dan fazla kalem gıda maddesi oluyor, bunlar stok yapılıyor içeride ve hepsi bir bir analize gidiyor. analizden kalanlar geri gönderiliyor bizim gözetimimizde. analizden geçmiş olsa bile bu stok ürünler mutfağa indiklerinde kontrolü tekrar komisyon üyeleri tarafından yapılıyor ve teknik bir olayda yine veteriner hekime danışılmakta. mesela bozulma şüpheli bir konserve varsa o yemek hemen iptal ediliyor ve laboratuvara gidiyor ürün, 1 hafta içinde o konserve olan tüm yemekler başka güvenli yemeklerle değiştiriliyor. sonuç geldikten sonra duruma göre bakılmakta. hepsinin teknik şartnameleri var. ambar ve soğuk hava depolarının sürekli bakımı yapılıyor ve denetleniyor. et, yumurta, yufka gibi taze alınan gıdalar bizzat benim denetimimdeydi. uygun görmediğim kamyonu, içime sinmeyen en ufak bir kalemi isterse 4 ton kırmızı et olsun gözlerinin yaşlarına bakmadan geri gönderiyordum. çünkü bu adamlar özel sektör çok çakal. siz arkanızı dönmeye kalkmayın neler neler yapıyorlar, onun için çok dikkatli olmanız lazım. dile kolay celp döneminde 9000 askerden sorumlusunuz.

internette ve haberlerde gördüğüm haberlerden sonra yıkıldım ancak bu kadar ince işlenen bir yerde sonuç olarak bu zehirlenmelerin sebebinin açıklanmaması daha doğrusu açıklanamaması çok manidar. bu firmalar trilyonluk firmalar bir kere sicili bozuldu mu devlet de bir daha iş yapamazlar. ah ulan devlet beni oraya müfettiş olarak gönder 1 haftada çözerdim olayı yeminlen.

bir diğer faktör ise sular ve genel temizlik. yemeğin içine giren su da kışladan geldiği için kışlanın belirli yerlerinden mutfak buna dahildir, ve bu noktaları her ay değiştirerek numune alıp izmir ege orduya analize bizzat kendim götürüyordum. ayda 2 defa, direk tugay komutanı emriyle. komisyon albay kimse karışamaz bu işe, çok kritik önem arz etmekte. içme sularının raporları mevcuttur.

çıkan haberlere bir anlam veremediğimi üzülerek belirtmeliyim, çünkü ne olduğu konusunda yeterli açıklama yapmıyorlar. hepsinin anası ağlıyordur ama özel firma işin içindeyse ve onu kurtarmak için bir operasyon varsa çok yazık tabi. bir de ölümün yaşandığını duydum ki çok üzüldüm, vebali büyük bir olay.

askerde, kışlada 3 şey çok kritiktir.
biri yangın, diğer yemek yani zehirlenme üçüncüyü de unuttum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder